לאחר שסיים לימודי סטטיסטיקה באוניברסיטת ת”א, התחיל יניב לפן לעבוד בעולם הנגזרים בשוק הפיננסי. לאחר המשבר של 2008 הוא החליט שאינו רוצה להמשיך בתחום. ב-2009 הצטרף דרך חבר שהיה אחד המייסדים לסטארטאפ בשם Mytopia שעסק בתחום ה-Casual games. בזמן הפנוי הרב שהיה לו שם בתור ה-CFO, התחיל יניב לעסוק בבניית מודלים סטטיסטיים המגדילים הכנסות משחקנים ברשת והמונעים את נטישתם. הוא עבד על המערכת הזו ביחד עם ה-CTO, רועי אבינועם, שלימים יהיה השותף שיקים איתו את Panoply.

ב-2010 נמכרה Mytopia ל-888. זמן מה לאחר מכירת החברה עברו יניב ורועי לחברה אחרת בשם WIN ושם בנו תשתית דומה לזו שבנו ב-Matopia. הפעם לקח להם שנה לבנות את התשתית הזו וצוות שלם לתחזק אותה אבל היא הייתה הרבה יותר טובה מזו שבנו בפעם הקודמת.

בשלב מסויים WIN נמכרה. הפעם יניב ורועי החליטו להקים חברה משלהם, חברה שתספק פיתרון תשתיתי דומה לזה שבנו יחד בשתי החברות הקודמות בהן עבדו.

בראיון עם יניב לפן, המייסד והמנכ”ל של Panoply, יניב מספר על תהליך הקמת החברה, הגיוס ממשקיעים, הלקוחות הראשונים ומשתף בתובנות אליהן הגיע בעקבות הקמת החברה.

“לא  ידענו איך לגשת לעולם הזה של הגיוס, מעולם לא גייסנו כספים. אז התחלתי להסתכל בלינקדאין מי מכיר מישהו שיכול לעזור. באתי לחבר ואמרתי לו ‘תקשיב, יש לנו איזה רעיון, אנחנו חושבים אולי לגייס כסף.’ אז הוא אמר שבמקרה יש לו חבר שעובד באיזה קרן הון-סיכון ושאדבר איתו. אז נפגשתי עם זה שהחבר הפנה אותי אליו ואמרתי לו מה אנחנו עושים ואם הוא מעוניין להיפגש והוא הסכים. אז ניגשנו אליו בלי פרזנטציה, בלי One-pager, בלי שום דבר, למעשה רק עם החצי מערכת שבנינו עד עכשיו. אמרנו לו מה אנחנו עושים ושהתחלנו להתעניין באיך לגייס כסף ושאנחנו לא כ”כ מכירים את התהליכים ומה צריך לעשות. אז הוא אמר שזה נראה יפה ומעניין וגם אמר מה לדעתו הם צריכים לעשות. שעתיים אחרי שיצאנו משם התקשרה המזכירה של המשקיע ואמרה שהוא מאוד אהב אותם וביקשה שיפגשו עם עוד שותף בקרן. כשנפגשנו עם השותף השני הוא גם אהב את הרעיון וביקש שניפגש עם שותף נוסף אבל שנכין גם One pager על החברה. לא ידענו איך לעשות את זה. אז דיברנו עם שני חברים שלנו שגייסו כסף בעבר. הסתכלתי גם באינטרנט מזה בכלל One pager. כתבנו משהו ועשינו כמה איטרציות בהמהלך הסופשבוע וביום ראשון פגשנו את השותף. דיברנו איתו על הפיתרון, על הרקע שלנו ומה אנחנו עושים. שאלנו אותו מה הוא חושב ואיך אנחנו יכולים לשפר את הדברים. אחרי שעתיים שיצאנו משם שוב התקשרה המזכירה וביקשה שניפגש עם עוד שותף. ואז אמרנו לעצמינו שאם עברנו כבר שלושה שותפים בקרן כ”כ גדולה אז כנראה שיש כאן כיוון טוב למשהו. מה שבסוף קרה זה שנפגשנו בקרן הזו עם כל השותפים. בשלב מסוים הם החליטו לא להשקיע בנו כיוון שהמוצר שלנו מתחרה במוצר אחר שהקרן כבר משקיעה בה.

“הדבר הבא שעשינו זה הלכתי לשני אנשים, מי שהיה המנכ”ל שלי בחברה הקודמת ועוד מישהי שהייתה בפיתוח העסקי בחברה הקודמת – שני אנשים שמשקיעים בחברות. אמרנו להם שאנחנו לא יודעים איך ניגשים לתהליך הזה אבל עושה רושם שיש פה עניין. ביקשנו מהם שיסבירו לנו מה צריך לעשות, איך לעשות את הפיצ’, איך צריך לבנות את המצגת וכו’, וברגע שהם ירגישו שאנחנו מוכנים אז שיכירו לנו משקיעים. וככה בעצם ניגשנו למשקיעים הראשונים שלנו. היה תהליך לא קל, היו הרבה עליות וירידות, חבר’ה שרצו להשקיע וברגע האחרון החליטו שלא. לקח לנו שלושה חודשים עד שפגשנו את מי שהיה מוכן להיות ה-Lead investor שלנו. ואגב, הקרן הראשונה שנפגשנו איתה ולא השקיעה בנו חיברה אותנו למשקיע הזה שבסופו של דבר השקיע בנו. שזה משהו מאוד חשוב שלמדתי מכל התהליך הזה. משקיעים ישקיעו בך או שלא ישקיעו בך – זה לא אומר שהם לא חושבים שאתה שווה משהו, זה גם לא אומר שהם לא אוהבים את הטכנולוגיה שלך, פשוט היה שם משהו שלא עבד. זה לא אומר בהכרח שהם עדיין לא חושבים עליך וזה גם לא אומר שהם לא ישקיעו בך בשלבים מאוחרים יותר, אז הקשרים הטובים וההתייחסות מאוד מאוד חשובים. ופגשתי דרך התהליך הזה כמה משקיעים מדהימים, סופר-חכמים, שהם לא השקיעו בנו למרות שאני לא פוסל את זה שהם לא ישקיעו בנו בעתיד, ואני עדיין בקשר מאוד טוב איתם, ואני יודע שהם ימליצו עלינו למשקיעים אחרים.”

(יניב לפן על תהליך גיוס ההשקעה הראשונה לחברת Panoply)

לאתר של פאנולפי , לעמוד הפייסבוק של פאנופלי

לראיון המלא עם יניב לפן: