זוהר זיסאפל שירת ביחידה מודיעינית סודית. בשלב מסוים, כשכבר היה בתפקיד בכיר שם, הרגיש תחושת מיצוי ופרש. באותו זמן אחיו, יהודה, ניהל חברה שהקים בשם בינת. החברה עסקה בייצוג מוצרים בתחום התקשורת של חברות זרות בארץ. עם הזמן גילה יהודה שהעסק הזה מסוכן כיוון שלפעמים החברות שייצג נרכשו ואז כל ההשקעה בהן ירדה לטימיון. במהלך הארוחות שישי אצל אמא התגבש אצלם הרעיון להקים בעצמם מוצרים ולייצא אותם לכל העולם. החברים של זוהר חשבו שהוא השתגע. באותה תקופה, לעזוב תפקיד כמו שלו עם משרד גדול וארבע מזכירות, ובמקום זה לשבת עם עוד ארבעה אנשים בחדר לא היה נראה דבר שפוי לעשות.

כשהקימו את החברה הם ניסו לגייס כסף. זוהר נחשף לחברות בעמק הסיליקון שגייסו הרבה מאוד כסף וצמחו מהר מאוד ורצה גם. הבעיה שלא היה ממי לגייס בארץ. באותה תקופה לא היו קרנות הון סיכון. כשפנה לבנקים בארץ לבקש השקעה הם שאלו אותו אילו נכסים בחברה הוא יכול לשעבד. זוהר אמר להם שהנכסים של החברה זה המוח של המהנדסים. אז הם אמרו לו שהם לא משקיעים במח של אנשים.

כמה שנים אחרי הקמת RAD האחים זיסאפל נפגשו עם נציגים מבנק לאומי. בשלב מסויים בפגישה, נציגי הבנק שלפו תוכנית עסקית שזוהר כתב שנים קודם לכן כשניסה לגייס מהם כסף. הם הראו לו שמה שבסופו של דבר הוא ואחיו יהודה עשו זה בדיוק מה שהם אמרו שיעשו. רק שהם אמרו שהם יעשו את זה עם 3M$ השקעה ובפועל הם עשו את זה בלי השקעה. אז זוהר ויהודה נשארו עם כל החברה והבנק נשאר עם הכסף. התוצאה של זה ש-RAD היא עד היום חברה פרטית.

עד היום הוקמו בקבוצת RAD כ-29 חברות, מהן 8 הונפקו בנסד”ק, 10 נמכרו או מוזגו ו-9 נסגרו. סך המכירות של הקבוצה כיום הוא מליארד ורבע דולר.

בראיון עם זוהר זיסאפל, מייסד-שותף ביחד עם אחיו יהודה של קבוצת RAD, מספר זוהר את סיפור הקמת RAD, על אסטרטגיית ההשקעות של החברה אז והיום, מה הוא חושב על סצנת ההייטק כיום בישראל ועוד.

“בדיעבד, הסיבה העיקרית לזה שהיו חברות שלא הצלחנו איתן הייתה שלא בחרנו אנשים מספיק טובים. כמו שאמרתי לך, חצי מהחברות שלנו גמרו במקום שונה מהמקום שהם התחילו בו, כולל סרגון וראדווין שלקחנו כדוגמאות ויש גם הרבה אחרות. כשיש צוות טוב וחזק אתה מצליח לעשות את השינוי הנדרש, אחרת זה נתקע. בד”כ כשלא הצלחנו אז זה היה קשור בזה שבחרנו תחום לא טוב או שהגדרנו את המוצר לא נכון, אבל זה תמיד המצב – אחרת אתה תמיד תצליח. שכשאתה מגדיר מראש מוצר או שוק שעדיין לא קיים (הוא קיים רק בדמיון שלך כי זה אופיו של סטארטאפ) אז ברור שאתה יכול לטעות בשלב הזה. אבל (!!!) אם אתה עם צוות טוב ואתה מסתדר איתו והוא מצליח לעבוד איתך נכון אז הוא מצליח לצאת מזה. הוא מצליח לעשות משהו אחר עם אותה טכנולוגיה או מצליח למצוא איך לשנות את הגדרת המוצר”

(זוהר זיסאפל על הדבר החשוב ביותר בסטארטאפ)

לאתר של RAD

לראיון המלא עם זוהר זיסאפל: