לפני 8 שנים הקים תומר דביר ביחד עם חברו ישי גרין סטארטאפ במטרה לבנות מוצר שיגרום לכל אחד להנות מטכנולוגיה וממחשבים כמו שהם עצמם (הגיקים) נהנים. רק כעבור שנתיים וחצי (!!!) הם השיקו את המוצר במסגרת תחרות הסטארטאפים הנחשבת ביותר בעולם Tech Crunch Disrupt, והיו לחברה הישראלית הראשונה שזכתה בתחרות הזו. בעקבות הזכייה בתחרות חברת ענק בשם Asurion עקבה אחריהם מקרוב עד שרכשה אותם ב-2013. לפי הערכות החברה נרכשה ב-130M$.

הסיפור הלא פחות מעניין בראיון הזה (ואולי אפילו יותר) הוא על האתגרים איתם תומר היה צריך להתמודד ביום שאחרי הרכישה. בסיפור הזה אפשר ללמוד דווקא על יכולות הניהול והמנהיגות של יזם מוכשר.

“אנחנו עשינו את אחת הטעויות הכי טיפשיות והכי בסיסיות שחברת סטארטאפ יכולה לעשות, וזה לפתח מוצר הרבה מאוד זמן לפני שאתה משחרר אותו. לא שיחררנו מוצר במשך שנתיים וחצי, ואם תחשוב על זה במושגים של היום זה לא הגיוני. הבייסיק של הבייסיק – לא עושים דברים כאלה. בא נאמר שאז זה היה פחות ברור מאליו והיו חברות שגם לקח להן יותר זמן. אם ניקח אחורה לבועה הראשונה ב-2,000 אז זו הייתה המחלה של חברות, חברות עבדו עוד הרבה יותר שנים – לא הוציאו כלום, נגמר הכסף והן נסגרו (שלא לדבר על אקזיט). זה היה סיפור מאוד נפוץ ומאוד עצוב. אז אנחנו לפחות הגענו ללהוציא משהו אחרי שנתיים וחצי. וכמו שאתה יכול לדמיין אחרי לא מעט כסף ששרפנו. ואלה הן שנתיים וחצי שפיספסנו הרבה מאוד משובים ממשתמשים, הרבה מאוד הבנה של מה קורה, של מה חשוב, של מה לא חשוב. אז אני קורה לזה הטעות הכי גדולה בהסטוריה של החברה שלנו.”

“מאותו רגע שזכינו ב-Tech Crunch Disrupt היינו במסלול שהגיעו אלינו אלפי משתמשים ביום, בחינם, מכל מדינה בעולם. נשמע נפלא, נכון? על הפנים !!! זוועה !!! למה זה זוועה? כי אז אין קשר בין ההתקדמות שלך וההצלחה שלך לאיזשהו שינוי שעשית. בא נגיד שחברה טיפוסית שמתחילה עכשיו מאפס – כל צעד נכון מיתרגם לכמות משתמשים עולה והמשך השימוש. אם אתה זוכה, כביכול, בכמות של אלפי משתמשים ביום בחינם, בלי שאתה עושה כלום – אז החיסרון הוא שאיבדת את המדד הכי חשוב להתקדמות שלך. אתה טס בלי מכשירים. כי מגיעים משתמשים, ואתה לא יודע אם עשית צעד נכון ומגיעים עוד משתמשים, או שעשית צעד לא נכון ולא מגיעים יותר משתמשים. כי כמות המשתמשים גדולה מידיי כדי לתת לך את האינדיקציה. אז זה נשמע נורא מצחיק אבל כמות משתמשים כזאת שבאה ‘על עיוור’ זה פשוט דבר נורא לחברה. ואם נסתכל טיפה קדימה, אפשר לתאר את כל השנתיים-שלוש שאחרי כשנתיים-שלוש שמושפעות לרעה מהאפקט הזה. כי ברגע שאתה מאבד את הכלי הכי חשוב, את המחט שאומרת לך אם אתה עושה עבודה טובה או שלא עושה עבודה טובה, אם כן רלוונטי מה שעכשיו פיתחת או לא רלוונטי, זה עובד או שזה לא עובד – איבדת את זה. אז בעצם המטוס שלך טס בלי כיוון, אתה לא יודע איפה הקרקע ואיפה השמיים ואיפה השדה תעופה. וככה אפשר לתאר בגדול את החברה למשך הרבה מאוד זמן.”

(תומר דביר על הטעויות של סולוטו בתחילת דרכה לפני אקזיט)

תומר דביר הוא המנכ”ל של מרכז הפיתוח הישראלי של חברת אשוריון, מנהל תחום חדשנות באשוריון ואחראי על הובלת הוויז’ן והמוצרים העתידיים של אשוריון כולה.

ב-2008 תומר הקים ביחד עם חברו ישי גרין את סולוטו והיה המנכ”ל שלה. ב-2013 סולוטו נמכרה לחברת אשוריון (אקזיט שלפי הפרסומים הגיע ל-130M$). לפני כן, תומר שימש כ-CTO של חברת המכשור הרפואי MDG Medical אשר מפתחת מערכות בטיחות לאספקת תרופות בבתי חולים. תומר גם היה ממייסדי חברת פיתוח אפליקציות הרשת InetB.

בעברו תומר דביר שימש כיועץ לקרן ההון סיכון Innovation Endeavors המשקיעה בסטארטאפים בשלב ה-Early Stage.

לאתר של Soluto , לעמוד הפייסבוק של Soluto

להאזנה לראיון המלא עם תומר דביר: