נפגשנו עם אחת הדמויות הבולטות מההיבט הפיננסי של ההייטק הישראלי, רובי סולימן, כדי לדבר על הצד הפיננסי של היזמות הטכנולוגית.

רובי סולימן התחיל את דרכו באחת מפירמות ראיית החשבון הגדולות בעולם, PWC, לפני 21 שנה, מיד כשסיים לימודי משפטים וראיית חשבון באוניברסיטת תל-אביב. מאז, העניק רובי ליווי פיננסי למאות חברות הייטק ואף היה מעורב בהנפקות בורסאיות ורכישות ומיזוגים של חלק מהחברות הבולטות בהייטק הישראלי. כיום, משמש רובי כשותף, מנכ"ל חברת הייעוץ, ראש תחום הייטק וחבר במועצת המנהלים ב-PWC ישראל.

בשיחה מדבר רובי סולימן על התפלגות ההשקעות של ההייטק בישראל, מהו הסכם השקעה טוב ליזמים, מהו הסכם שותפים טוב בין יזמים, על חשיבות מבנה נכון לחברת סטארטאפ, על הנפקת מובילאיי בה היה מעורב ועל המעורבות של PWC בעולם המטבעות הוירטואלים.

"אני רוצה להגיד לך משהו על הכסף, על כמות הכסף הגדולה הזאת. ישנה קלישאה שאומרת שמגייסים כשאפשר. את הקלישאה הזאת כולם מכירים. חלקם מתייחסים אליה וחלקם לא מתייחסים אליה. ליזמים צריך להיות ברור: זה הדבר הכי נכון שיש. אין יותר נכון מהאמירה הזאת. כשיש אפשרות לגייס כסף – צריך לגייס אותו. לא לחכות. אני לא נביא זעם ואני לא צופה איזשהו משבר אבל במחזוריות של הטבע והכלכלה – משברים קורים. בדרך כלל כל 10 שנים. לצורך העניין, מי שרוצה לחשב אז המשבר האחרון היה ב-2008, אז זה קצת מפחיד. עכשיו, אין חוקים בדבר הזה, יכול להיות שזה יקרה בעוד חודשיים ויכול להיות שזה יקרה בעוד שנתיים-שלוש, אבל איזשהו משבר, איזשהו 'עמק' יגיע בסופו של דבר. ובאמת אני אחד האנשים הכי אופטימים בתעשייה הזאת. ואני חושב שיש לנו תעשייה מדהימה שמושכת משקיעים מכל מקום, אבל כאשר ישנו משבר כולם עוצרים. והדבר הראשון שעוצרים הוא את הדברים שהם מחוץ למדינה שלך, מחוץ לאיפה שה-Corporate שלך יושב, אלה הדברים הראשונים שנעצרים. אז לצורך העניין אנחנו במדינה שרוב הכסף מגיע מארה"ב. חלקו מגיע היום גם ממקומות אחרים, מסין ואפילו מאירופה, אבל עדיין – כאשר אפשר צריך לגייס. ויש היום הרבה כסף. ויזמים שעומדים בפני ההזדמנות הזאת ומתחבטים בשאלה אם עכשיו כדאי… והווליואציה נכונה והווליואציה לא נכונה… אז אם זה נותן להם חומר למחשבה – אז שיחשבו שוב: כשאפשר מגייסים".

(רובי סולימן על מתי נכון לגייס השקעה)

לאתר של PwC ישראל

לראיון המלא עם רובי סולימן: